טרגדיית היריות בגב

1. ואהבת לרעך כמוך ומה ששנוא עליך לא תעשה לחברך – מיצה רבי עקיבא את התורה כולה. החוקה. זאת באמת נראית דרישה מאוד פשוטה, כמעט בנאלית. כשם שאינך רוצה להיפגע – אל תפגע באחרים בעצמך. מה מסובך כל כך. 

2. איזה פשוט ואיזה נעליים. מסתבר שמדובר באחת הדרישות הכי מורכבות וקשות להשגה. קשה לחשוב על יעד קשה יותר להשגה מאשר – סולידריות.

3. איעד תאופיק אבו-רעיה, פלסטיני, בסך הכל עבד לפרנסתו, בזמן שצוות של משמר הגבול חיפש אחר – "שוהים בלתי חוקיים". אכן, אבו-רעיה פשע בכך שנמצא ביפו ללא רשות מהשלטון. זה הספיק בכדי לשים אותו במקום הפגיע והחלש מול אנשי משמר הגבול. "עבריין" מול בעלי סמכות שלטונית.

4. גם צוות משמר הגבול לא הורכב מבני אצולה. ההיפך מכך, כולם בני קהילות הטוענות לפגיעה ולאפליה. ברוך בן עזרי ותומר אברהם – מזרחים בני מזרחים, אשר כנראה הגיעו מארצות ערב או אפריקה בעצמם. ויצחק קסא – יוצא אתיופיה ממגדל העמק. על פי ההיגיון, היו אמורים השלושה לנצל את כוחם דווקא מתוך סולידריות עם איעד אבו-רעיה. הוא עני הנפגע מהשלטון בדיוק כפי שהם ובני משפחתם. באינטואיציה היה מצופה כי יעלימו עין מהעבירה כלפי השלטון הפוגעני גם כלפיהם, יאפשרו לו להתפרנס, ובאופן זה לנהוג בו "ואהבת לרעך כמוך". אבל היצר, הווו היצר. 

5. המזרחי והאתיופי הכניסו את אבו-רעיה לחדר, והיכו אותו באופן קשה. בהמשך לכך דרך תומר אברהם את נשק השלטון וירה באבו רעיה בגבו. הרג אותו. פשוט הרג אותו. אבו רעיה, עני, חלש ומדוכא על ידי השלטון, נורה על ידי מזרחי המדוכא על ידי השלטון. הוכה על ידי יוצא אתיופיה. כאשר מפקדם – ברוך בן עזרי, עוד מזרחי, פשוט נכח בחדר סמוך כאשר כל זה התרחש.

6. איך זה קורה שוב ושוב – שנפגעי המשטר, במקום לחבור מול הכוח השלטוני המדכא אותם – פועלים דווקא אחד נגד השני. מה ביצר האדם מוביל על פי רוב, בדיוק להתנהגות ההפוכה. מדוע יוצא אתיופיה יכה פלסטיני ומזרחי יורה בגב ליוצא אתיופיה וכך הלאה והלאה?

7. השבוע, בשיחה עם חבר, ניסיתי להסביר היכן ממוקמת "הגזענות" הזאת, שהרבה יותר מאשר היא שנאת אדם בגלל צבע עור, היא ניצול של כוח כלפי מי שנתפס כחלש בסיטואציה. החבר רופא שיניים. שאלתי אותו, וביקשתי שישיב בכנות : "אם תעקור לי שן או לראש הממשלה – התחושה והאופן בו תיגש לטיפול יהיה זהה? תנקוט אותה מידה של זהירות?" בהגינותו השיב : "לא, אבל בחיים לא הייתי מודה בכך". אפילו שאני חבר שלו והוא אוהב אותי, אילו ראש הממשלה היה יושב על כיסא המטופל – היו ננקטים כל אמצעי הזהירות שהדעת מעלה. כדי שחלילה לא תהיה פדיחה.

8. "אילו שוטר היה מסתובב בכפר שמריהו ורואה צעירים רבים מכות ואף תוקפים אותו בהמשך – באיזו נקודה השוטר היה שולף אקדח ויורה לעברם?" המשכתי לשאול. הרופא השיב שלדעתו זה לא היה קורה. גם לדעתי. השוטר היה חושש מהתוצאות, כי "מי יודע מי ההורים של אלה".

9. אכן, היצר דוחף לנצל את הכוח כלפי מי שאפשר. אותו היצר דוחף להיזהר מפגיעה במצבים שיובילו לנשיאה באחריות. ברוך בן עזרי, המפקד של צוות מג"ב שהרג את אבו רעיה – לא נשא כלל באחריות. לא פלילית ולא פיקודית. מעשה ההריגה הזה, מבחינת כלל הגורמים, לא קשור אליו כלל.

10. השבוע יוצאי אתיופיה פעלו נגד הפגיעה השיטתית בהם בידי המשטרה. את הסעד הם לא יקבלו מהמשטר. משטר שחוק היסוד היחידי שלו : "החזק הוא הראוי" לא יכול לסייע בידי חלשים. הסעד ליוצאי אתיופיה הוא אותו הסעד הרלוונטי לפלסטינים, לקהילה גאה, למבקשי מקלט, לחרדים, לעניים, לבעלי חיים ואף לטבע. סעד הסולידריות.

11. יוצא אתיופיה שמפרק במכות מבקש מקלט רק כי הוא חלש ממנו – לא יכול לצאת ולהפגין נגד "גזענות". הוא יכול, אך זה לא יעזור לו. מזרחי שמתעמר ביוצא אתיופיה לא יכול לטעון לאפליה. הוא חלק מחולל בה. כשם שישנה פגיעה שיטתית ממוסדת ביוצאי אתיופיה בידי שוטרים; כך חייב להכיר בפגיעת יוצאי אתיופיה במי שחלש מהם. זאת המציאות והתעלמות ממנה היא כיסוי עיניים.

12. השבוע הרבה מאוד יוצאי אתיופיה ביקשו ממני "חברות", כי הבעתי תמיכה במאבק נגד הפגיעה בהם. במהלך העשור האחרון, קיבלתי גלים רבים של בקשות חברות מקבוצות שונות. פעם מאוהדי ביתר, פעם מחרדים. פעם חשבתי שיש ל"חברות" ערך אמיתי. שלא מדובר בחיבוק מזויף. את הזיוף חטפתי מהר מאוד כאשר הבעתי תמיכה בקבוצות אחרות, חלשות יותר.

13. אוהדי ביתר שרו לי שירי אהדה בזמן המאבק בו סייעתי להם במלוא המחוייבות והנאמנות. במהלך צוק איתן, התמיכה שלי בפלסטינים נפגעי המשטר הובילה לדחייה רחבה מצדם. זה בזוי בעיני לרצות שרק המאבק למענך יוכר.

14. מחר, כאשר יחול איזה "חג לאומי" שקרי כלשהו – הרבה מאוד מבין יוצאי אתיופיה ידחו אותי ואת הדומים לי רק בגלל תמיכה במאבק מוצדק של אחרים, חלשים יותר, פלסטינים, חרדים או מבקשי מקלט.

15. השבוע מי שהתגוששו בדיונים ברשת לא היו יאיר 'הזנאי הקטן' נתניהו או דנה עמינוח הבת של רקפת. הסוגיות האלה מעבר להן. הם לא חלק מההתגוששות הפנימית בין קבוצות נפגעות. באותו הזמן חילקו לעצמם פרסים ותארי כבוד במרכז הבינתחומי. אכן, הדיונים התקיימו בעיקר בין נפגעי המשטר, בינם לבין עצמם. בינינו לבינינו. היריבים המשותפים לכולנו היו עסוקים בהשלמת עסקאות נשק להניח בידינו למלחמה הבאה, בה יחסל דפוק אחד דפוק שני.

16. סלומון טקה נהרג השבוע רק בגלל שהיורה שם זין. מה כבר יקרה בגין ירי על צעיר אתיופי? אני שוטר והוא פרחח, עני, שאיש לא יגבה. איש לא ייאבק למען טקה ושום מחיר לא יונח עם לחיצת האצבע על ההדק. היורה טעה. הפעם הוא טעה.

17. המשטר יגבה את היורה לא בגלל שהיורה עצמו מעניין מישהו ממקבלי ההחלטות. חשוב למשטר לגבות את היורה, כדי לתת ביטחון וגב ליורה הבא. "אתם תירו איש ברעהו בגיבוי מלא – בזמן שאנחנו עסוקים בהנאה מהמשאבים ומסחיטת הכוח כולו".

18. למרבה הצער, בהיעדר סולידריות, בעוד חודשים ספורים, על פי הממוצע בעשור האחרון – יצטרכו יוצאי אתיופיה להכין את התכריכים לחלל הבא.

שבת שלום ומבורך
פרשת חוקת

אוהבים את הכל שקרים

עזרו לנו להמשיך לשקר

אנחנו נהנים ליצור ולכתוב את "הכל שקרים". אבל זה דורש עשרות שעות עבודה והוצאות של מאות שקלים מדי חודש. היכולת להציע חוויית גלישה ללא פרסומות – שחשובה לנו, ואנחנו מקווים שגם לך – מתאפשרת בזכות התמיכה הנדיבה של קוראים כמוך. כל סכום יתקבל בברכה. כי תרומה שבאה מהלב היא מסוג המחוות שגורמות לנו להרגיש תחושת הערכה חמימה ונעימה.  

בחירת שיטת תשלום
פרטים אישיים

פרטי כרטיס אשראי
זהו תשלום SSL מוצפן ומאובטח.

סה"כ תרומה: 25.00₪ חודשית

{amount} + {fee_amount} לכיסוי העמלות

בנוסף אפשר לתרום במטבעות הדיגיטליים לכתובות הבאות: 

ביטקוין: 3Dc9kNFmvpnuADrwHDmHsYGY1hATY2Yyey

אתריום: 0x737FA1c1e2EecB6CE66a9C460277b090a60B9e52 

Click on a tab to select how you'd like to leave your comment

להגיב

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.